Medytacja i Uważność

 „Gdyby każdego ośmiolatka na tej planecie nauczono medytacji, wyeliminowalibyśmy przemoc na świecie w ciągu jednego pokolenia.” – Dalaj Lama

Medytacji trzeba się nauczyć tak jak chodzenia, czy prowadzenia samochodu.”

Głównym celem medytacji we współczesnym świecie  jest uspokojenie umysłu i osiągnięcie takiego stanu, w którym jest świadoma obecność i uważność oraz bycie  „tu i teraz.” Zauważanie siebie i otaczającego świata takim jaki jest, bez pryzmatu uwarunkowań umysłu i jego obrazów.

Praktyki medytacyjne  uprawiano od tysięcy lat i były stosowane przez różne szkoły, systemy filozoficzne i religijne. Stosowane w tradycjach hinduistycznych, buddyjskich, sufickich, judaistycznych, chrześcijańskich. Medytacja była drogą do oświecenia i stanów metafizycznych.

Dzisiaj jak potwierdzają badania naukowe medytacja jest drogą do polepszenia i zachowania zdrowia. Ma pozytywny wpływ na organizm człowieka.

Pierwsze badania naukowe zostały przeprowadzone w latach pięćdziesiątych i mówiły o wpływie medytacji na wewnętrzny spokój i odprężenie. Późniejsze badania pomiarów aktywności mózgu za pomocą elektroencefalografu wykazały wzrost fal beta, które zwiększają uważność i czujność.

Naukowcy badając aspekty biologiczne, fizjologiczne, neurologiczne, psychologiczne… przy najnowszych technologiach takich jak rezonans magnetyczny w połączeniu z metodami analizy matematycznej, doszli do  wniosków, że medytacja potrafi spowolnić proces starzenia  (Stulekha, Thennarasu,Vedmurthachar, Raju, Kutty, 2006) poprawić pamięć i zwiększyć inteligencję (Dillbeck, 1982; Dillbeck, Assimakis, Raimondi, Orme-Johnson 1986; Granson i In.,1991) 

Regularna praktyka poprawia relacje interpersonalne. W niektórych klinikach zachodnich (Harvard’s Mind/Body Clinic) wprowadzono ją, jako metodę leczniczą przy chorobach serca, nadciśnieniu, chronicznym bólu, migrenie, PMS (zespole napięcia przedmiesiączkowego), niepłodności, bezsenności, łagodnej depresji, niepokoju, lęku i wielu innych.

Stan medytacyjny wpływa na funkcjonowanie układu odpornościowego. Zanotowano przypadki cofnięcia się schorzeń wynikających z autoagresji (chorób autoimmunologicznych).

Współczesnemu człowiekowi jest dość trudno przejść w stan medytacyjny, ponieważ jego umysł jest  cały czas czymś zajęty. Więc poprzez częste swoje praktykowanie, uczy się właściwej medytacji i uważności.

Przypominamy 🙂 : „Medytacji trzeba się nauczyć tak jak chodzenia, czy prowadzenia samochodu.”

Są różne szkoły i zalecenia dotyczące medytacji, gdzie to robić, kiedy i  jak. Medytacją może być wszystko (zmywasz naczynia, spacerujesz, biegniesz, modlisz się, wsłuchujesz się w śpiew ptaków…,) pod warunkiem, że jesteś w tym na 100 %.

Medytacji możesz  doświadczać w różnych pozycjach ciała, tzn. możesz siedzieć, leżeć, stać i możesz być w ruchu.
Wybierając  formę tzw. medytacji aktywnej,  ruch jest spokojny, subtelny, może pojawić się element mruczenia, śpiewu, ale w przypadku  potrzeby  rozładowania dużej energii lub emocji może pojawić się też intensywny ruch i  taniec.

Medytować można w samotności jak i w grupie, w cichym pomieszczeniu, w naturze na  łące w górach, nad wodą ale i w tramwaju. Form i możliwości jest bardzo wiele.

Medytacja może być  skierowana na oddech i podążanie za nim, na  skupienie i uważność,  byciem totalnie „tu i teraz” w bezruchu, na zauważanie pojawiających się myśli i emocji, które przepływają niczym chmury po niebie.

Medytacja działa na zasadzie hamowania myśli wywołujących lęk , wprowadza w stan spokoju, zmniejszając jednocześnie nadmierną czujność wobec przykrych zdarzeń (Butler, Fennel, Robson, Gelder, 1991; Eppley, Abrams, Shear 1989; Kabat-Zinn i in.,1992)

Medytacja dzisiejsza służy niejednokrotnie jako narzędzie terapeutyczne przy pracy psychoterapeutycznej, powodując większy wgląd w proces i jego integrację.

Medytacja dzisiejsza pod nazwą Mindfulness trening uważności  to jeden  z popularniejszch na świecie programów rozwojuOpracował go w 1979 r. Jon Kabat-Zinn, neurobiolog z University of Massachusetts w USA. 

Medytacja dzisiejsza  pod nazwą MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction ) stosowana jest jako trening redukcji stresu m.in. w firmach i korporacjach. 

Medytacja dzisiejsza pod nazwą MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy) stosowana w kursach wspomagających leczenie depresji i lęku.

Medytacja dzisiejsza pod nazwą Uważność i Spokój Żabki (Eline Snel) jest stosowana w przedszkolach i szkołach.

Pamiętaj !
Medytacji trzeba się nauczyć tak jak chodzenia, czy prowadzenia samochodu.” 

 „Gdyby każdego ośmiolatka na tej planecie nauczono medytacji, wyeliminowalibyśmy przemoc na świecie w ciągu jednego pokolenia.” – Dalaj Lama

Comments are closed

  • Krzysztof Wadelski - ZnanyLekarz.pl