Stres w pracy: sprawdź, czy jest w twojej firmie

Stres w pracy – czy dotyczy ciebie?

Segregatory wołające „uporządkuj nas!”, niekończące się telefony, wymagający szef, branie pracy do domu, a na dodatek złe stosunki ze współpracownikami. Znasz to?

Te i inne męczące czynniki twojej pracy mogą sprawić, że będziesz żyć w nieustannym stresie. Myśl, że musisz iść do biura, wykonać zadanie, zadzwonić, sprawdzić dokumentację, mogą przyprawiać cię o ból głowy, ból brzucha i powodować silną niechęć do pracy. Możesz czuć zmęczenie, apatię i szczerą nienawiść do tego, co robisz.

Jeśli choć w minimalnym stopniu utożsamiasz się z powyższymi zdaniami jako pracownik albo jako pracodawca przypuszczasz, że mogą one dotyczyć twoich pracowników – przeczytaj ten artykuł do końca i dowiedz się o źródłach, objawach i metodach na niwelowanie stresu w pracy!

Skąd bierze się stres w pracy?

Kiedy wymagania i warunki pracy przekraczają możliwości pracownika, pojawia się dyskomfort, napięcie i niepokój – to właśnie stres w pracy. Tzw. stresory w miejscu pracy mogą być wielorakie i dotyczyć każdego i każdej profesji, np.:

  • presja czasu,
  • natłok powierzonych obowiązków,
  • ciągłe zmiany zadań, niestabilność zadaniowa,
  • zadania wymagające ciągłego intensywnego wysiłku umysłowego,
  • odpowiedzialność konsekwencji powierzonych zadań,
  • hałas w pomieszczeniach pracy,
  • częste i długie wyjazdy służbowe,
  • brak możliwości rozwojowych w firmie,
  • brak wsparcia/odpowiedniej komunikacji z przełożonymi,

    i wiele innych.

Nie tylko pracownik może odczuwać stres w pracy, ale jest na niego narażony również pracodawca. No bo kto odpowiada za funkcjonowanie firmy? Na kim spoczywa największa odpowiedzialność za zespół ludzi, obroty i zyski?

Jeśli stres w pracy pojawia się równolegle w funkcjonowaniu pracownika i pracodawcy, firma jest narażona na poważne problemy.

STRES PRACOWNIKA + STRES PRACODAWCY = POWAŻNE PROBLEMY W FIRMIE

Takie stany się napędzają i jeśli nie zostaną skutecznie zredukowane, może dojść do poważnych problemów komunikacyjnych, zwolnień czy nawet mobbingu jako próby negatywnego rodzaju wyładowania stresu.

Co gorsza, stres wpływa nie tylko na atmosferę w firmie, ale także na zdrowie osób w niej pracujących,.

Długotrwały stres w pracy – symptomy fizjologiczne

Kiedy pracownik długotrwale pracuje w stresie, a niepokój i napięcie odczuwa nieustannie, jego ciało odpowiednio na to reaguje.

Symptomy fizjologiczne stresu, tj. bezsenność, brak koncentracji, bóle głowy i kręgosłupa generują niemałe problemy zdrowotne, a w dalszej kolejności, kiedy stres w pracy utrzymuje się długo, mogą prowadzić do poważnych chorób i schorzeń, np. nadciśnienia, depresji, nerwicy, a nawet zawału!

Oczywiście symptomy fizjologiczne stresu w pracy są wywołane stanem psychicznym, ale stan psychiki i ciała w przypadku stresu funkcjonuje nierozłącznie – kiedy się stresujemy, fizjologia natychmiast daje o sobie znać i przygotowuje nas do zagrożenia (stresora).

STRES W GŁOWIE (CIĄGŁE MYŚLI) → STRES W CIELE (NAPIĘCIA I BÓLE) → POWAŻNE PROBLEMY ZDROWOTNE → NIEZDOLNOŚĆ DO PRACY

Jeśli nie potrafimy poradzić sobie z owym zagrożeniem, stres nie mija, ciało napina się, a symptomy fizjologiczne są od razu odczuwalne.

Skutki stresu w pracy dla pracownika

Zestresowany pracownik, oprócz objawów fizycznych:

  • przestaje czerpać przyjemność z wykonywanej pracy,
  • praca staje się dla niego ciężarem,
  • czuje niemożność wykonania obowiązków i podołania wyzwaniom, co może prowadzić do wypalenia zawodowego – to poważny syndrom, który uniemożliwia prawidłowe wykonywanie pracy i skutkuje sporymi konsekwencjami i obciążeniami psychicznymi,
  • ma niskie poczucie wartości,
  • staje się apatyczny, może nawet być w stanie depresji,
  • sytuacja w pracy może przełożyć się na jego sytuację rodzinną (pogorszenie relacji z najbliższymi, kłótnie, rozpad małżeństwa),
  • nie może znaleźć wspólnego języka ze współpracownikami,
  • nie ma inicjatywy do kreatywnych, samodzielnych działań,
  • jest zniechęcony,
  • jest nieefektywny,
  • jest narażony na częstsze wypadki podczas pracy.

Skutki stresu w pracy dla pracodawcy

Pracodawco! Jeśli w twojej firmie pracują osoby zestresowane, możesz mieć wiele problemów hamujących rozwój i funkcjonowanie firmy, a są to przede wszystkim:

  • wysoka absencja chorobowa pracowników,
  • brak ewaluacji rozpoczętych projektów,
  • niewykonane zadania,
  • organizowanie licznych zastępstw,
  • straty finansowe,
  • zwolnienia,
  • brak komunikacji z pracownikami,
  • napięta atmosfera w firmie niesprzyjająca rozwojowi,
  • obniżenie standardów firmy przez niekorzystne warunki pracy.

Stres w pracy – dobre praktyki pracodawcy

Oczywiście, stworzenie idealnych warunków pracy jest bardzo trudne, ale nie niemożliwe.

Pracodawca jest nie tylko moralnie, ale też prawnie zobligowany do ochrony swoich pracowników przed stresem w pracy, co określa dyrektywa ramowa 89/391/EWG.

Pracodawca powinien w pierwszej kolejności dowiedzieć się, czy i jaki poziom stresu występuje w jego firmie. Taką wiedzę może uzyskać przez komunikację wewnętrzną (ankiety, rozmowy, itp.).

Jeśli jego pracownicy odczuwają stres, PRACODAWCA POWINIEN PODJĄĆ DZIAŁANIA, KTÓRE SKUTECZNIE ZNIWELUJĄ STRES I NAUCZĄ PRACOWNIKÓW JAK ZARZĄDZAĆ STRESEM W PRACY.

SZKOLENIE WARSZTATOWE „ZARZĄDZANIE STRESEM ZA POMOCĄ NATURALNYCH METOD SAMOREGULACJITM

Świetnym sposobem na efektywne zarządzanie stresem w pracy są szkolenia i eventy firmowe, które mogą przekazać niezbędną wiedzę i praktyczne umiejętności.

Szkolenie warsztatowe „ZARZĄDZANIE STRESEM ZA POMOCĄ NATURALNYCH METOD SAMOREGULACJITM składa się z 80% praktyki, która, poprzez doświadczenie własne pracowników, utrwala umiejętności pomagające w radzeniu sobie ze stresem w pracy. Efekt tego szkolenia jest natychmiastowy – odpowiednia praca odbyta na warsztacie daje uczucie natychmiastowej relaksacji i odstresowania. Umiejętności, które pracownicy nabędą, będą mogły być stosowane przez nich podczas pracy każdego dnia.

Dzięki szkoleniu warsztatowemu prowadzonemu przez certyfikowanych trenerów Krzysztofa Wadelskiego i Wiolettę Łęczycką z UwolnijCiało.pl,  odczuwany stres w pracy znacznie się zmniejszy, a nawet może zniknąć całkowicie, bo regularne praktykowanie naturalnych metod autoregulacji pomaga w zrozumieniu źródeł stresu i skutecznie eliminuje jego objawy.

Pracowniku i pracodawco – stresem w pracy można, a nawet trzeba zarządzać. Takie działanie pomoże usprawnić funkcjonowanie firmy i poprawić relacje pracowników. Korzyści, jakie płyną ze szkolenia warsztatowego „ZARZĄDZANIE STRESEM ZA POMOCĄ NATURALNYCH METOD SAMOREGULACJI TM„ są bardzo cenne, co potwierdza wiele firm, które z niego korzystały.

Chcesz nauczyć się, jak zarządzać stresem w pracy?

 

Shopping Cart
Scroll to Top
Scroll to Top