Stres w pracy – czy dotyczy ciebie?
Segregatory wołające „uporządkuj nas!”, niekończące się telefony, wymagający szef, branie pracy do domu, a na dodatek złe stosunki ze współpracownikami. Znasz to?
Te i inne męczące czynniki twojej pracy mogą sprawić, że będziesz żyć w nieustannym stresie. Myśl, że musisz iść do biura, wykonać zadanie, zadzwonić, sprawdzić dokumentację, mogą przyprawiać cię o ból głowy, ból brzucha i powodować silną niechęć do pracy. Możesz czuć zmęczenie, apatię i szczerą nienawiść do tego, co robisz.
Jeśli choć w minimalnym stopniu utożsamiasz się z powyższymi zdaniami jako pracownik albo jako pracodawca przypuszczasz, że mogą one dotyczyć twoich pracowników – przeczytaj ten artykuł do końca i dowiedz się o źródłach, objawach i metodach na niwelowanie stresu w pracy!
Skąd bierze się stres w pracy?
Kiedy wymagania i warunki pracy przekraczają możliwości pracownika, pojawia się dyskomfort, napięcie i niepokój – to właśnie stres w pracy. Tzw. stresory w miejscu pracy mogą być wielorakie i dotyczyć każdego i każdej profesji, np.:
- presja czasu,
- natłok powierzonych obowiązków,
- ciągłe zmiany zadań, niestabilność zadaniowa,
- zadania wymagające ciągłego intensywnego wysiłku umysłowego,
- odpowiedzialność konsekwencji powierzonych zadań,
- hałas w pomieszczeniach pracy,
- częste i długie wyjazdy służbowe,
- brak możliwości rozwojowych w firmie,
- brak wsparcia/odpowiedniej komunikacji z przełożonymi,
i wiele innych.
Nie tylko pracownik może odczuwać stres w pracy, ale jest na niego narażony również pracodawca. No bo kto odpowiada za funkcjonowanie firmy? Na kim spoczywa największa odpowiedzialność za zespół ludzi, obroty i zyski?
Jeśli stres w pracy pojawia się równolegle w funkcjonowaniu pracownika i pracodawcy, firma jest narażona na poważne problemy.
STRES PRACOWNIKA + STRES PRACODAWCY = POWAŻNE PROBLEMY W FIRMIE |
Takie stany się napędzają i jeśli nie zostaną skutecznie zredukowane, może dojść do poważnych problemów komunikacyjnych, zwolnień czy nawet mobbingu jako próby negatywnego rodzaju wyładowania stresu.
Co gorsza, stres wpływa nie tylko na atmosferę w firmie, ale także na zdrowie osób w niej pracujących,.
Długotrwały stres w pracy – symptomy fizjologiczne
Kiedy pracownik długotrwale pracuje w stresie, a niepokój i napięcie odczuwa nieustannie, jego ciało odpowiednio na to reaguje.
Symptomy fizjologiczne stresu, tj. bezsenność, brak koncentracji, bóle głowy i kręgosłupa generują niemałe problemy zdrowotne, a w dalszej kolejności, kiedy stres w pracy utrzymuje się długo, mogą prowadzić do poważnych chorób i schorzeń, np. nadciśnienia, depresji, nerwicy, a nawet zawału!
Oczywiście symptomy fizjologiczne stresu w pracy są wywołane stanem psychicznym, ale stan psychiki i ciała w przypadku stresu funkcjonuje nierozłącznie – kiedy się stresujemy, fizjologia natychmiast daje o sobie znać i przygotowuje nas do zagrożenia (stresora).
STRES W GŁOWIE (CIĄGŁE MYŚLI) → STRES W CIELE (NAPIĘCIA I BÓLE) → POWAŻNE PROBLEMY ZDROWOTNE → NIEZDOLNOŚĆ DO PRACY |
Jeśli nie potrafimy poradzić sobie z owym zagrożeniem, stres nie mija, ciało napina się, a symptomy fizjologiczne są od razu odczuwalne.
Skutki stresu w pracy dla pracownika
Zestresowany pracownik, oprócz objawów fizycznych:
- przestaje czerpać przyjemność z wykonywanej pracy,
- praca staje się dla niego ciężarem,
- czuje niemożność wykonania obowiązków i podołania wyzwaniom, co może prowadzić do wypalenia zawodowego – to poważny syndrom, który uniemożliwia prawidłowe wykonywanie pracy i skutkuje sporymi konsekwencjami i obciążeniami psychicznymi,
- ma niskie poczucie wartości,
- staje się apatyczny, może nawet być w stanie depresji,
- sytuacja w pracy może przełożyć się na jego sytuację rodzinną (pogorszenie relacji z najbliższymi, kłótnie, rozpad małżeństwa),
- nie może znaleźć wspólnego języka ze współpracownikami,
- nie ma inicjatywy do kreatywnych, samodzielnych działań,
- jest zniechęcony,
- jest nieefektywny,
- jest narażony na częstsze wypadki podczas pracy.
Skutki stresu w pracy dla pracodawcy
Pracodawco! Jeśli w twojej firmie pracują osoby zestresowane, możesz mieć wiele problemów hamujących rozwój i funkcjonowanie firmy, a są to przede wszystkim:
- wysoka absencja chorobowa pracowników,
- brak ewaluacji rozpoczętych projektów,
- niewykonane zadania,
- organizowanie licznych zastępstw,
- straty finansowe,
- zwolnienia,
- brak komunikacji z pracownikami,
- napięta atmosfera w firmie niesprzyjająca rozwojowi,
- obniżenie standardów firmy przez niekorzystne warunki pracy.
Stres w pracy – dobre praktyki pracodawcy
Oczywiście, stworzenie idealnych warunków pracy jest bardzo trudne, ale nie niemożliwe.
Pracodawca jest nie tylko moralnie, ale też prawnie zobligowany do ochrony swoich pracowników przed stresem w pracy, co określa dyrektywa ramowa 89/391/EWG. |
Pracodawca powinien w pierwszej kolejności dowiedzieć się, czy i jaki poziom stresu występuje w jego firmie. Taką wiedzę może uzyskać przez komunikację wewnętrzną (ankiety, rozmowy, itp.).
Jeśli jego pracownicy odczuwają stres, PRACODAWCA POWINIEN PODJĄĆ DZIAŁANIA, KTÓRE SKUTECZNIE ZNIWELUJĄ STRES I NAUCZĄ PRACOWNIKÓW JAK ZARZĄDZAĆ STRESEM W PRACY.
SZKOLENIE WARSZTATOWE „ZARZĄDZANIE STRESEM ZA POMOCĄ NATURALNYCH METOD SAMOREGULACJITM“
Świetnym sposobem na efektywne zarządzanie stresem w pracy są szkolenia i eventy firmowe, które mogą przekazać niezbędną wiedzę i praktyczne umiejętności.
Szkolenie warsztatowe „ZARZĄDZANIE STRESEM ZA POMOCĄ NATURALNYCH METOD SAMOREGULACJITM“ składa się z 80% praktyki, która, poprzez doświadczenie własne pracowników, utrwala umiejętności pomagające w radzeniu sobie ze stresem w pracy. Efekt tego szkolenia jest natychmiastowy – odpowiednia praca odbyta na warsztacie daje uczucie natychmiastowej relaksacji i odstresowania. Umiejętności, które pracownicy nabędą, będą mogły być stosowane przez nich podczas pracy każdego dnia.
Dzięki szkoleniu warsztatowemu prowadzonemu przez certyfikowanych trenerów Krzysztofa Wadelskiego i Wiolettę Łęczycką z UwolnijCiało.pl, odczuwany stres w pracy znacznie się zmniejszy, a nawet może zniknąć całkowicie, bo regularne praktykowanie naturalnych metod autoregulacji pomaga w zrozumieniu źródeł stresu i skutecznie eliminuje jego objawy.
Pracowniku i pracodawco – stresem w pracy można, a nawet trzeba zarządzać. Takie działanie pomoże usprawnić funkcjonowanie firmy i poprawić relacje pracowników. Korzyści, jakie płyną ze szkolenia warsztatowego „ZARZĄDZANIE STRESEM ZA POMOCĄ NATURALNYCH METOD SAMOREGULACJI TM„ są bardzo cenne, co potwierdza wiele firm, które z niego korzystały.
Chcesz nauczyć się, jak zarządzać stresem w pracy?